جهات التحقيق تبدأ فحص فيديو البلطجة الخاص بأحمد البحقيري

الثلاثاء، 19 نوفمبر 2019 06:25 م
 جهات التحقيق تبدأ فحص فيديو البلطجة الخاص بأحمد البحقيري

 

بدأت جهات التحقيق مع المحامي أحمد حمزة عبد الحميد، الشهير بأحمد البحقيري، محامي حقوقي، في الفيديو الذي انتشر على مواقع التواصل الإجتماعى للمحامي «البحقيري» يتآمر خلاله لصالح «سلوى الطوخي» ابنة «سعاد كفافي» مؤسسة جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا، على «خالد الطوخي»، الشقيق الأصغر، ورئيس مجلس أمناء جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا. 

كان قد تضمن مقطع الفيديو حوار بين المحامي «البحقيري»، و«سلوى الخطيب»، وقال خلال الحوار: «أنا أقدر أوصل لأي مكان في مصر، أنا واصل جدا، لو عايزين صبري نخنوخ نفسه هجيبه، وكنت قاعد معاه امبارح، احنا مش عايزين الموضوع يوصل للناس على إنه خناقة على إرث بين أخ وأخته والكلام ده علشان مش هيلاقي صدى، احنا محتاجين قضية فساد نلبسه فيها».

وأكمل حديثه لـ«سلوى» قائلا: «احنا حنعمل حملة تشهير كاملة ليه، نرتب فيها ملفات فساد وغسيل أموال متلتلة، علشان ما يبانش الموضوع على إنه مترتبله مننا، احنا مش بنعمل حملة علشان أخ وأخته، لا كدة الناس مش هتقف معانا ولا حد هنعرف ناخد حق ولا باطل مع خالد، من هنا لحد ما نوصل خالد الطوخي للضربة القاضية».

جاء ذلك بعد أيام من  قرار نقابة الإعلاميين، بإيقاف المحامي أحمد حمزة عبد الحميد البحقيري مقدم البرامج عن ممارسة النشاط الإعلامي لحين توفيق أوضاعه، وفقا لنص المادة 2/ 19 من قانون نقابة الإعلاميين.

 

 

 
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق