مجتمع الساحل| «جبتوا الفلوس دي منين» VS «من عرق جبيني»

الأربعاء، 20 يوليو 2022 09:41 ص
مجتمع الساحل| «جبتوا الفلوس دي منين» VS «من عرق جبيني»

شهدت مواقع التواصل الاجتماعي «معركة» حامية بين بعض الرواد إثر تداول صور لسيارات عديدة من ماركات فارهة تمتلكها أسرة مصرية، ما دفع حساب يدعى «لوليا» للتساؤل حول وظيفة الأب واعتبرت ما تقوله حقد طبقى، قبل أن يتدخل حساب أخر يدعى «شريف رمزي» ويشتبك مع ما قالته الفتاة.

البداية انطلقت من حساب «لوليا» على تويتر، إذ قالت: «لما تبقى عيلة مكونة من أب معاه (مرسيدس G class)، و أم معاها (BMW X5) وابن في العشرينات سايق (range rover)، يبقى الأب بيشتغل إيه؟ أنا عايزة أفهم اللي بشوفه في الساحل ده حالًا، وأه ده حقد طبقي».

Capture
2
 

 

وتفاعل مغردون مع تلك التويتة، ليرد حساب أخر يدعى Ehab Nasr: «الأمر عادى جداً.. لو الأب طبيب مشهور حيعمل 3 أو 4 عمليات في اليوم والعملية بـ 50 أو 60 ودي أقل حاجه يبقى عامل في الشهر 5 أو 6 مليون ولو تاجر كبير أو مطعم شهير برضه نفس الرقم.. ولو موظف جامد بقاله فترة في دولة خليجية حيقبض 50 أو 60 ألف دولار في الشهر.. يقدر قوى على الحاجات دى».

3

وعلق حساب يدعى Nader Elhomosany: «مصيبة سودة إن الناس مصدقة إن في مصدر حلال يجيب ده كله واحد بيقولك دكتور بيعمل العملية بـ 50 و 60 ألف هو ده حلال طب و اللى مش معاه يموت».

4

وتدخل حساب أخر يدعى EgyptianCoffee6 بقوله: «مع احترامي ليكي ولكل اللي بيردوا عليكي.. مفيش حاجة كده أبدا لكن فعلاً في ناس بتتعب ومتعرفش الراحة علشان تبني نفسها وتأسس مستقبل لأولادها.. في ناس وحضرتك وغيرك في الصيف والشتاء مبتروحش بيوتها من 8 الصبح لعشرة باليل الناس دي بتحرم نفسها في وقت علشان تكبر قدام .. ودائماً حسن النية أفضل».

5
 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة