سامح حسين باكيا: "كنت بشتغل في الفاعل علشان أساعد أمي وربنا كان بيطبطب عليا"

الثلاثاء، 21 فبراير 2023 03:30 م
سامح حسين باكيا: "كنت بشتغل في الفاعل علشان أساعد أمي وربنا كان بيطبطب عليا"
سامح حسين
ريهام عاطف

كشف الفنان سامح حسين، عن الكثير من أسرار حياته الشخصية والعائلية، خاصة قبل التحاقه بالعمل في مجال الفن والتمثيل، ومعاناته قبل الشهرة التى استطاع تحقيقها في وقت قصير.
 
وقال الفنان سامح حسين: "أصعب أيام حياتي كانت وقت وفاة والدتي، ومن بعدها وفاة أخويا الصغير، غريق في الإسكندرية، ويعتبر أنا اللي ربيت إخواتي وبعتبرهم أولادي.. والدي ووالدتي كانوا منفصلين وكافحت مع والدتي علشان نربي إخواتي، وعشنا فترة صعبة أنا وأمي، وأمي كانت بتقول لقرايبي أنها مربية فراخ في المنور وعاوزة بواقي الأكل ليهم، وكانوا بيدوها بواقي الأكل وكنت أنا وإخواتي الفراخ اللي بناكل البواقي، وأنا بحترم جدًا كل اللي بيشتغل ويصرف على أهله".
 
الفنان سامح حسين
الفنان سامح حسين
 
سامح حسين في واحد من الناس
 
لم يستطيع الفنان سامح حسين أخفاء دموعه عندما قال متأثرا : "كنت بشتغل في الفاعل علشان أساعد أمي وكنت بطلع رمل وطوب لحد ما ظهري وجعني.. ومازلت بعاني منه لغاية دلوقتي.. وأنا لم أخجل من أى شيء بالعكس كان ربنا بيطبطب عليا دايمًا".
 
وتابع الفنان سامح حسين، قائلا: "اشتغلت ملقنا بالمسرح ومنفذ إضاءة وأنا أصلا نظرى ضعيف، وعملت قبل التمثيل بالنقاشة.. كدت أن أفقد حياتي.. كنت شغال فى واجهة عمارة  فى الدور الـ 17 متعلق على سقالة وبعدين اتحركت من مكانها.. كنت هموت وحصلى حوادث كتير.. وكنت بأتكهرب لدرجة إن شعرى إبيض من أيام الثانوية".
 
كما روي الفنان سامح حسين، كيف أنه دخل كلية الحقوق لرغبه عائلتة، وتخرج منها فعلا، ثم التحق بعدها بكلية الآداب قسم مسرح، ليمارس التمثيل هوايته المفضلة، وقضمت دفعته الفنان بيومي فؤاد، ياسر الطوبجي، إيمان السيد، معلقا إحنا اللي افتتحنا مركز الإبداع. 
 
وقال الفنان سامح حسين: "اشتغلت مع خالد جلال كمساعد مخرج، فأنا ليس لي ظهر، وكان ظهري اجتهادي وموهبتي والدراسة، واشتغلت مساعد مخرج في السينما مع المخرج سعيد حامد في فيلم رشة جريئة".
 
سامح
سامح
 
وعن أيام الجامعة حكى سامح حسين قائلا: "زملائى كانوا بيقولوا لى صوتك مسرسع أوى.. وابتديت أشتغل عليه لحد ما عملت كارتون بسنت ودياسطى.. 5 مواسم وبعدها القبطان عزوز".
 
علاقة سامح حسين بوالده 
وعن علاقة سامح حسين، بوالده، قال: "كنت واخد على خاطري من والدي عشان سابنا أنا وأمي واخواتي في الظروف الصعبة دي.. لكن خلاص كل حاجة راحت وهو حاول يعتذر قبل وفاته لكن كان خلاص.
 
وأكد سامح حسين، أنه على علاقة جيدة للغاية بإخواته من والده، قائلًا: "علاقتي كويسة جدًا بإخواتي من والدى وكمان والدتهم كانت هي ووالدتي أصحاب جدًا.. وكنا ساكنين في بيت واحد مع أمي وزوجة والدي.. لدرجة أن زوجة والدي لسة لابسة أسود بعد وفاة والدتي من حبها لها.. وأنا بعتبرها زي أمي".
 
 سامح حسين في راجل وست ستات
وعن شخصية رمزي في راجل وست ستات، قال سامح حسين: "على الرغم من نجاح الشخصية إلا إنني لم أكن مقتنعًا بها أو أحبها في البداية.. فعندما طلبني الأستاذ أشرف عبدالباقى وقالى تعالى نعمل سيت كوم.. ذهبت إليه وأنا غير مقتنع.. لكن أنا بحب الأستاذ أشرف جدًا وقلت ساعتها لا أنا لازم أقف بجواره حتى لو لم أقتنع.. وكنت بقوله أثناء التصوير عاوز أدلع أسم عادل يعنى كل ما تشتمنى في المشهد أقولك دولا حبيبى.. وعلقت مع الناس جدًا.. والحمد لله الدور نجح في الوطن العربى كله، لدرجة أنهم عملوا مسلسل كارتون على شخصية رمزى.. كما عرض على أجسد شخصية رمزى بمسلسل جديد وبشكل تاني ولكنني رفضت، وعملت مسلسل آخر بعنوان عبودة ماركة مسجلة.
 
سبب رفض العمل مع الزعيم  
 
وعن سبب رفضه العمل مع الزعيم قال سامح حسين: "أنا من عشاق الزعيم عادل إمام، ورغم ذلك عندما عرض عليه دور بمسلسل فلانتينو.. لم يجذبنى كدور مهم أو مؤثر فى الأحداث.. ورفضته وقدم حمدى المرغنى الدور بدلا منى".
 
سامح حسين وعادل أمام
سامح حسين وعادل أمام
 
 سندوتش عيال
وتعليقا علي فيلم "سندوتش عيال"، قال سامح حسين: "اشتريت سيناريو الفيلم فالعمل اجتماعى جدا.. وإن شاء الله يحقق النجاح فور نزوله وهو يتحدث عن الأطفال وتاثير مشاكل الأب والأم عليهم".

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق