«الراقص مع الكلاب»: الكلاب أحسن من أهلي ومرات أبويا

الأربعاء، 15 مارس 2017 11:04 ص
«الراقص مع الكلاب»: الكلاب أحسن من أهلي ومرات أبويا
الطفل عبدالرحمن «الراقص مع الكلاب»

روى الطفل عبدالرحمن «الراقص مع الكلاب»، قصة معاناته مع أسرته وزوجته أبيه التي وصلت به إلى الجلوس في الشوارع، قائلا: «أبويا اتجوز واحدة ثانية بعد ما أمي توفت ولكن مرات أبويا كانت وحشة وبسببها أنا طلعت من البيت لأنها كل شويه تضرب فيا وفي أخواتي».
 
وأبدى «عبدالرحمن» في لقاء بكاميرا برنامج «صباح أون»، مع الإعلامية أسماء يوسف، على قناة (on live)، حزنه من طاعة والده الشديدة لزوجته السيئة مع أبنائه، مضيفا «أبويا بيسمع كلامها وبيحبها قوىيمش عارف ليه!، ومنذ اللحظة التي دخلت فيها بيتنا وهي تتشاجر مع زوجة عمي»، مؤكدا أنها كانت السبب في نشوب خلافات ومشاكل بين أبيه وأعمامه.
 
واعترف الطفل عبدالرحمن «الراقص مع الكلاب»، أنه من ترك المنزل وليست زوجة أبيه من طردته، قائلا: «أنا اللى سبت البيت وهي أصلا مش عايزيني في البيت ومرة طردني من البيت»، لافتا إلى أنه وقت هروبه من المنزل كان فى الصف السادس الابتدائي منذ 3 سنوات وأنه كان متميز في دراسته ولكنه لم يعد يجيد شيء الآن فى التعليم.
 
وعن حبه للكلاب، قال «عبدالرحمن»: «البيت أحسن بالنسبة لي من الشارع ولكن أنا حبيت أقعد مع الكلاب لأنها كانت أحسن من مرات أبويا.. وأنا بحب الكلاب كأنهم أهلي وهما أحسن وبيدفعوا عن أصحابهم وكل مرة اتخانق يدفعوا عني ولا يتركوني».
 
وتابع: «أنا شغلي دلوقتي إني أساعد في ركن العربيات، وفي الليل بسهر مع الكلاب وأنا بقالي 3 سنين في الشارع.. وشايف إني أشتغل أحسن وأركن العربيات وأقعد أرسم».
 
ووجهت الإعلامية أسماء يوسف، الشكر لمؤسسة «اليوم السابع»، على الاستجابة بشكل كبير للتعاون في حالة الطفل عبدالرحمن، مشيدة بتبني «اليوم السابع» لقصة الطفل عبد الرحمن «الراقص مع الكلاب» وشقيقه في الحصول على منزل وفرصة تعليم جيدة.

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة