منى البرنس.. تحاول الهروب من فضائحها باسم "النصب"

الجمعة، 02 فبراير 2018 07:00 ص
منى البرنس.. تحاول الهروب من فضائحها باسم "النصب"
منى برنس
أمل غريب

بعد إثارتها للجدل على مدار العام الماضي 2017، بتعمدها نشر صور حياتها الشخصية جدا، ورحلاتها الخاصة بصحبة أصدقاءها على شواطئ المدن الساحلية، والتي بدأتها بنشر صورا لها وهي ترتدي ملابس البحر "المايوه"، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «الفيس بوك»، وما أثارته من جدل بسبب الفيديو الذي نشرته كذلك وهي ترقص على أنغام الموسيقى، ودعت الجميع للرقص بحجة الإقبال على الحياة، لا تكف الدكتورة منى برنس، أستاذ اللغة الإنجليزية بجامعة قناة السويس، عن إثارة الدهشة وإصرارا على البقاء تحت دائرة الضوء.

poihjugvfdx

12019968_990162497671910_4832430089859899404_n
 
14333098_10153938897713581_8075381871906996720_n
 
21314293_10154928389633581_1275095611063644424_n
 
منى برنس الأستاذة الجامعة، موقوفة عن العمل بسبب سلوكها الذي اعتبرته جامعة قناة السويس غريب وشاذ، ولا يليق بأستاذة جامعية دورها تخريج أجيال من الطلبة غُرست في نفوسهم القيم والأخلاق الحميدة، إلا أنها مؤخرا حتى تبقى تحت بؤرة الاهتام، زعمت أنها تتعرض لحالة نصب، وكتبت عبر حسابها على الفيس بوك، أن هناك شخص يحاول توريطها في عمليات نصب كما أنه يقوم بالاحتيال على أخرين باسمها.

وقالت عبر موقع التواصل الاجتماعي: «نرجع بقى لقصة الدعوة لحضور مؤتمر في جامعة الملك سعود.. الموضوع طلع نصب في نصب وغالبا شبكة نصب مصرية.. وهحكي التفاصيل.. شخص اسمه رفيق حسين كتب تعليق على صفحتي أنه في أستاذ سعودي بيحاول الاتصال بي من أسبوعين.. دخلت على الرسائل لقيت الموضوع زي ما كتبته قبل كدة، إن الدكتور فلان من جامعة الملك سعود بيحاول يرسل لي دعوة لحضور مؤتمر.. و ذكر رقم واتساب سعودي 00966533089106.

وتابعت: أنا بعت له الإيميل.. فقال لي هيراسلك فلان الفلان المدير التنفيذي للجامعة.. وبالفعل وصلني إيميل بالدعوة و قبلتها.. لأن عادي إن بيجي لي دعوات لحضور مؤاتمرات.. وعملت جوجل على أسم الدكتور اللي بيدور عليا وطلع فعلا أسم دكتور في الجامعة..المهم أنا فرحت وقلت حلو اروح البحر الاحمر واللي يقول لي اروح أعمل عمرة.. وواحدة صاحبتي تقول لي ما تنسيش تروحي تيران وصنافير وهيه بقى.

poiuytgfrd
 
واستطردت: بعدها على طول طلب مني الشخص اللي بيقول إنه المدير التنفيذي لجامعة الملك سعود ترشيحات لأساتذة للتدريس عندهم.. فأنا اتصلت ببعض الزملاء وأكدت عليهم يا جماعة رشحوا ناس كويسة عشان ده في وشي أنا.. واتصل بي الشخص اللي هو المفروض أستاذ هناك ورحب بي وهنور وأشرف المملكة وعلى راسنا وكلام كبير كدة.. وأصل إحنا مستعجلين وأصل كان في بروتوكول مع جامعة هندية وحصل خلاف فاتلغى فمحتاجين بسرعة أساتذة مصريين.. وخللي الأساتذة يتواصلوا معايا على الواتساب واحنا هنبعت مندوب الأسبوع الجاي يخلص الأوراق والتعاقد.. واحنا هنبعلك التأشيرة للمؤتمر ونرتب لك زيارة ... الخ.. بعت لأصحابي فبعتوا لزمايلهم وبدأنا نكتشف اللعبة بقي.

وبالفعل بدأت الدكتورة منى برنس، الاستطراد في كشف المؤامرة التي تتعرض لها على حد زمعمها، وكتبت: «مطلوب تحويلات مالية كرسوم مش عارف إيه ولازم حد يحولها من جوة السعودية.. أصل ما فيش تحويلات من مصر.. وأحد الزملاء عمل ترو كولر فطلع أسم تاني غير الأسم اللي عندي.. والتحويل يبقى بأسم واحد أسمه مدحت رمضان... أول ما لقينا الأسم قلنا دة مش ممكن يبقي أسم سعودي.. ده أكيد مصري.. وبقيت أنا وأصحابي علي المسنجر والتلفون بنقرأ صور الواتساب.. ونضحك بقى على الموضوع.. وطبعا الحمد لله ما حدش بعت فلوس لحد.. في نفس الوقت ده أنا اتهريت إيميلات من اللي بيقول أنه مدير الجامعة واستعجالات وتلفونات من اللي بيقول على نفسه دكتور».

وتابعت: بالليل بعت الإيميلات كلها وصور الواتساب لعميد كلية اللغات والترجمة في السعودية، وقلت له إن في نصب بيحصل بأسم الجامعة.. ماردش.. فبعت الصبح كل حاجة للأستاذ اللي الشخص اللي بيتصل بيا منتحل أسمه وصفته.. فرد عليا الدكتور.. وقال إنه لم يتصل بي ولا يعرف حاجة عن الموضوع.. قلت له ده للتبليغ فقط إن أسمك وإسمي وأسم الجامعة بيحصل بيهم موضوع نصب.. وأنا بحاول اتصل بالملحقية السعودية وما حدش بيرد.

واختتمت ما نشرت قائلة: المهم أنه في حد بيحاول يستغل أسمي ويورطني في عملية نصب على الأساتذة.. أنا طبعا بلغت كل الناس اللي طلبت منهم ترشيحات يوقفوا التعامل لأن ده نصب.. وبعت الإيميلات دي لعميد الكلية والاستاذ في السعودية حماية لي برضه.. إني بلغتهم رسمي.. وأنا بكتب القصة كلها على الفيس بوك برضه عشان الناس تعرف الحقيقة.. وما حدش يتواصل مع أي حد بيقول إنه من طرفي.. و الحمد لله إن الموضوع اتكشف قبل حد من أصحابي أو أنا نتورط في عمل غير قانوني... شكر.. ده لينك أول طرف في الشبكة.. الشخص اللي بعت لي رسالة في الأول خالص.

-098765

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق