«عبدالعال» لـ«النواب»: مش قادرين تقعدوا 5 دقايق في القاعة

الإثنين، 15 يوليو 2019 05:18 م
«عبدالعال» لـ«النواب»: مش قادرين تقعدوا 5 دقايق في القاعة
على عبد العال، رئيس مجلس النواب
مصطفى النجار

انفعل الدكتور على عبد العال، رئيس مجلس النواب، على أعضاء المجلس عدة مرات خلال الجلسة العامة اليوم الاثنين، أثناء مناقشة مشروع قانون نقابة المحامين، بسبب خروج النواب من القاعة ما اخل بالنصاب القانونى اللازم للتصويت بأغلبية ثلثي عدد الأعضاء.
 
وحذر رئيس المجلس من خروج النواب من قاعة الجلسة العامة والجلوس في البهو الفرعوني «كافتيريا البرلمان»: «إذا كانت عينكم على الانتخابات فالموافقة على مشروع القانون جزء من العملية الانتخابية لان الرأي العام هيحاكمكم بناء على ذلك، هناخد إحصاء بالعدد والحضور وهنحول اللى مش موجودين للجنة القيم بتهمة إعاقة عمل المجلس، اللى خارج القاعة ومش عايز يدخل يبقي بيعيق عمل المجلس، وعلى فكرة عقوبتها يصل إلى حد اسقاط العضوية».
 
ووجه الدكتور على عبد العال حديثه للنائب مجدي ملك الذى عرض احضار النواب من خارج القاعة للدخول، قائلًا: «هتجيبهم يا مجدي؟». وتساءل رئيس البرلمان قبل التصويت على قانون نقابة المحامين: «أين رئيس الائتلافدعم مصر؟، وداعب اعضاء اتئلاف الأغلبية قائلًا: "أعضاء الائتلاف يرفعوا اليد».
 
وعاد ليؤكد على أنه لا مصلحة للمنصة إلا المصلحة العامة. ثم وجه سؤالًا للنواب: «عايزين تلغوا المعايير وكل واحد يشتغل أى شغلانه؟».
 
وردًا على أسئلة بعض النواب عن موعد رفع أعمال دور الانعقاد الحالي للبرلمان، قال الدكتور على عبد العال: «العمل مستمر خلال الصيف.. احنا قاعدين.. هو انا هعزل.. ما نناقش حتي لو 20 قانون في الاجازة».
 
وبعد التصويت النهائي بالموافقة على مشروع قانون نقابة المحامين بعد تعديله، تساءل رئيس البرلمان: «معقولة في عضو مجلس نواب مش قادر يقعد 5 دقايق في القاعة.. اومال بتصرفوا مكافات ليه؟.. لازم يعرف الرأى العام.. الناس لازم تعرف ان كل الفلوس اللى بتتصرف عشان التصويت على القوانين».
 
ولتهدئة النواب بعد ذلك، قال رئيس مجلس النواب: «أعتقد أن ليا رصيد عندكم رصيد حب مش رصيد في البنك.. ارجو ان تبادلوني حب بحب». وقابل النواب حديث رئيس المجلس بالتصفيق الشديد وسط ابتسامات منه.
 
وأوضح «عبد العال»: «أنا بنفعل عليكم لكن انطلاقا من ضميري وحرضي على المصلحة العامة، انا بالنسبة لكم حائط الصد الاخير، والله وانا مش عايز اقول ده بس اعتقد».

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق