قطر والمقاول الهارب.. تمويلات بالجملة ومخططات مفضوحة لزعزعة الاستقرار

الإثنين، 05 أكتوبر 2020 01:52 م
قطر والمقاول الهارب.. تمويلات بالجملة ومخططات مفضوحة لزعزعة الاستقرار
محمد علي - المقاول الهارب
محمد الشرقاوي

يكشف يوماً تلو الآخر ستار الخيانة الذي تحمله قطر، عن وجه الإخوان وأعوانهم، وليعلم المواطن البسيط كم ما تتعرض له مصر من معارك يقودها هؤلاء الخونة، وليتأكد له عملهم على بث الشائعات والأكاذيب لاستهداف المؤسسات المصرية.

ومؤخراً تأكد وقوف قطر وراء المقاول الهارب محمد علي، بتسريب له، يؤكد حصوله على تمويلات من الدوحة للنيل من مصر، ولتنفيذ خطته التحريضية في الدولة.

ونشر موقع "العربى الحديث"، الأسبوع الماضي، تسريباً للمقاول الهارب محمد علي أظهره نصاب محترف، فهو من وضع لمحدثه في الفيديو خطة النصب على الدوحة للحصول منهم على مزيد من الأموال، وتكون البداية بـ100 ألف يورو، نظير إغرائهم بإنتاج فيلم مسيء لمصر وللرئيس عبد الفتاح السيسى، ومبرره في ذلك "هايشتروه علشان هما بيكرهوا السيسى".
 
وجاء في الفيديو، على لسان محمد علي: "حط قطر أول تارجت ليك، معاهم فلوس وبيكرهوا السيسى.. تميم والسيسى على خلاف، وهما بيعشقونى"، مشيراً إلى مخطط ينفذه هو، يدور حول إنتاج أفلام ومواد فيلمية عن مصر والرئيس السيسى، بتمويل القصر الأميري في الدوحة وقنواتها الجزيرة.. النجاح هاييجى منين.. خدها كده أول حاجة، قطر وطن عربى وبيحبنى.. المغرب بيحبونى والجزائر بيحبونى، بس اأغناهم قطر هايشتروا الفيلم بتاعنا، معهم البرومو وهايشتروه علشان هما بيكرهوا السيسى، وأنا معاهم وهما بيحبونى.. هيدونا الفلوس اللى احنا صرفناها وأكتر، بس خلاص جبنا تكاليفنا ونبدأ بقى.. نبيع نيتفليكس وفتحى فيلكس وشريف فيلكس، وأجيب الصحف الأمريكية، وده مكسب زيادة.. بس احنا التارجت علشان قطر معاها فلوس، وهما بيعشقونى عشق، ولما نعملهم فيلم حتتين أكشن وبتاع هاتروح انت بقى، مش انت طبعاً.. الأجانب.. قطر تشترى هايشتروا.. جبت دنيتك وفلوسك وأدى الراجل فلوسه ببرومو.. ما تصورش.. ما تتورطش في فلوس، هناخد فلوس هافكر معاك، تعالى بقى نلعب في الفيلم، المكالمة دى اللى بينى وبينك، التانية الناس تبعتلى فلوس هامضى معاك".
 
وأضاف المقاول الهارب في الفيديو "كده انت أونس، مفيش مكالمات تانى.. فلوس.. لازم تكلمنى تقولى حاجز مدريد أنا موافق وبمضى معاك، كده احنا أونس، وكده انا بقى سقطنالك الأفكار وأنت أعجبت بيها وانا أهو تمام.. تبعت أجى أصور.. نتكلم بقى ونتكلم في الفيلم ودهاليز الفيلم".
 
وقال المقاول الهارب في الفيديو "طيب محمد أنا عايز أكسب.. بص حط قطر أول تارجت ليك، معاهم فلوس وبيكرهوا السيسى.. تميم والسيسى على خلاف، وهما بيعشقونى .. ما تصورش.. أعمل برومو حلو يكلفك دقيقة.. دقيقة ونص، وقول لقطر تعالوا اشتروه.. مين أنتوا؟ أجانب.. محمد مش موجود.. يدفعولك الفلوس صور بقى.. حط البادجيت بتاع الفيلم.. فيلم أبن "..." جامد، يطلع شكلنا حلو.. حطلوا البادجيت وقولهم أي تكاليف يغطوها.. نيتفليكس هاتاخدوا، والمصريين هايشوفونى على اليوتيوب، والمغرب والجزائر أدى كله تمام.. طلعت بشكل حلو كسبتك فلوس، وانا أمنت على عيالى مافكرتش بقى فىى أي بيزنس، فكرت فيك.. أول حاجة الـ 100 ألف يورو يبقى أنا كده خلاص.. أنا لازم بيزنس".
 
وبعد تلك التسريبات بأيام، ظهر المقاول الهارب محمد علي، زاعماً تعرضه إلى تهديدات من قبل الأجهزة الأمنية المصرية بالقتل رغم كونه في أسبانيا، وخطف أولاده المقيمين في تركيا، وهو ما أفردت له قناة الجزيرة القطرية وبرامج قنوات الإخوان مساحات واسعة ومداخلات عبر "سكايب".
 
 
382b5db9-219b-41c1-8b86-198acc34a79c
 
اللعبة كانت مدرسة ومكشوفة أيضاً، فسرعان ما دخل على الخط الصحفي الهارب سامي كمال الدين وزوجته المدعوة إسراء الحكيم، ببوستات عبر حساباتهم الرسمية على فيسبوك، وتويتر، روا من خلالها تعرضهم للرعب والفزع والادعاء بتعرض رحيمة الأبنة الكبرى للمقاول الهارب محمد علي للخطف من منزل سامي كمان الدين، وكيف أنهم هرعوا إلى قسم الشرطة في تركيا لحمايتهم.
 
 
ada7539f-9c05-4aaf-b5bb-bf5df90c34f2
 

وزوجة الصحفي الهارب نشرت علي حسابها رسائل باللهجة اللبنانية زعمت أنها التهديدات التي وصلت لهويدا خليل زوجة المقاول الهارب من النظام في مصر، لتنهال عليها التعليقات التي تكشف كذب الادعاء والتناقض بشأن اللهجة اللبناني التي ظهرت برسالة التهديد على حد زعمها والتي لا ترتبط بالنظام المصري ولا أي جهة في مصر حيثما ادعت.

 
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر تعليقا

مسجل خطر!

مسجل خطر!

السبت، 17 أكتوبر 2020 06:00 م