عمرو وهبة في معكم يكشف تفاصيل عن حياته "وقفت في عصارة قصب وبعت كروت شحن"

الأحد، 05 مارس 2023 02:29 م
عمرو وهبة في معكم يكشف تفاصيل عن حياته "وقفت في عصارة قصب وبعت كروت شحن"
عمرو وهبة
ريهام عاطف

تصدر الفنان الشاب عمرو وهبة محركات البحث علي جوجل ومواقع التواصل الاجتماعي ، بعد ما أدلي به من تصريحات خلال أستضافته ببرنامج معكم  مع منى الشاذلي، المذاع عبر قناة  "سي بي سي" ليكشف حوار عمرو وهبة عن الكثير من تفاصيل حياته الخاصة التي لايعرفها جمهوره .
 
عمرو وهبة
عمرو وهبة
نشأة عمرو وهبة
كشف الفنان عمرو وهبة عن نشأته فقد كان والده يعمل لسنوات طويلة بفرنسا وهو ما جعله يولد هناك ، ولكن عقب ولادته بشهر واحد قرر والده العودة إلى القاهرة وبعد سنوات بدأ عمرو وهبة تعليمه في الأزهر منذ أن دخل الحضانة حتى تخرّج من الجامعة،وفي الثانوية العامة حصد المركز الرابع أدبي على مستوى محافظة بورسعيد، ليحصل في النهاية على ليسانس لغات وترجمة قسم ترجمة فورية وعلق عمرووهبة قائلا"معدل المذاكرة قل في الجامعة عن الثانوية وكمان حضوري كان ضعيف جداً".
الفنان عمرو وهبة
الفنان عمرو وهبة
وعلي الرغم من حياته الميسورة الا أن عمرو وهبة كان يعمل منذ الصغر فقال عن ذلك "بدأت شغل وأنا في تالتة إعدادي، في محل لعب أطفال اشتغلت في مصانع، وقفت في عصارة قصب، وبعت كروت شحن وبلف بالعجله عشان أبيعها فى الشوارع.. وكنت بجيب لبسى لنفسى.. وبخلى والدى ووالدتى ميشلوش همى، وطول فترة الجامعة بشتغل فى الصيدلية.. والصيدلية كانت لذيذة وكل الناس كانوا يقولوا يا دكتور".
 
 زواج عمرو وهبة
وخلال حديث عمرو وهبة بالبرنامج تذكرالفنان الشاب الكثير من زكريات زواجه منذ 13 سنة ، مشيرا الي انه تزوج عام 2010، لكنه لم ينظم حفل زفاف حتى يوفر نفقات السفر في شهر العسل، قائلا " اتفقنا أنا وزوجتي على الاستغناء عن حفل الزفاف والحجز في مكان ما لقضاء شهر العسل، بعد ما دفعنا العربون قعدت اتكلم معاها، بس هي كان عندها الأحلام بتاعت البنات دي الفستان ونتصور والكلام ده" وأضاف "قولتلها لو عايزة الصورتين هوديكي أقرب ستوديو ونتصور والفلوس دي نسافر بيها، يعني نسافر بيها إحنا أسبوع ولا الناس تيجي تاكل بيها في ساعتين، ومبيعجبهمش الأكل برضه فوافقت وسافرنا".
وأستطرد عمرو وهبة قائلا "كنا صغيرين وشكلنا صغير جدا، والعمارة اللي كنا عايشين فيها كانوا فاكرينا أخوات، البواب كان فاكر كده، حتى الصنايعية حد يقولي والنبي قول لأختك تعملنا كوباية شاي، فخلاص مش هقعد أشرح لكل واحد، وبعدين فعلا شكلنا كان صغير جدا" 
عمرو وابنه
عمرو وابنه
عمرو وهبة وابنه
عمرو وهبة وابنه
 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق