السبلايز «حوار ساخر بين زوجين»... أزمة داخل البيوت مع بداية الدراسة

الأربعاء، 18 سبتمبر 2019 12:02 م
السبلايز «حوار ساخر بين زوجين»... أزمة داخل البيوت مع بداية الدراسة
السبلايز
ريهام عاطف

أزمة داخل كثير من البيوت المصرية ممن قررن إلحاق أبنائهم بالمدارس الخاصة، فلا تكفي المصروفات الدراسية الباهظة التي يتم إقرارها على أولياء الأمور، فتقوم بفرض قائمة طويلة من الطلبات المدرسية باهظة الثمن والتي قد تتجاوز الـ2000 جنيه يطلق عليها "السبلايز". 

لم يعد الطالب يكتفي بالقلم والبراية والزمزمية، فمع ظهور السبلايز قامت العديد من المكتبات بالإعلان عن توافر الأدوات الخاص بكل مدرسة مع تقديم عروض عليها، وضمت قائمة إحدى المدارس لطفل في الكي جي العديد من الطلبات المبالغ فيها، والتي يشترط أن تكون نوعها جيدا فقد تم طلب 4 أقلام رصاص و2 أساتيك وقلمين ماركر للسبورة كشكولين ماس 40 صفحة ومثلهم للغة الانجليزية واخريين للغة العربية وصلصال وألوان خشب من نوع جيد وأخرى مائية إضافة إلى الباج والانش بوكس بحوالي 100 جنيه والانش باج الذي لا يقل ثمنه عن 250 جنيه والغريب أن المدرسة رغم المصاريف الباهظة التي يدفعها الطالب تفرض عليه أدوات النظافة من خلال السبلايز أيضا منها العديد من علب المناديل الكبيرة 550 منديلا ونفس العدد ورق مطبخ وصابونتين وديتول و4 علب ويبس ديتول حجم كبير، إضافة إلى معطر الجو والمطهر وغسول اليد مع غيارين داخليين للطفل وتيشيرت وبنطلون.

أثارت تلك الطلبات المبالغ فيها حفيظة العديد من أولياء الأمور، متسائلين هل المدرسة بعد المصاريف الباهظة التي نقوم بدفعها تكون غير قادرة على توفير صابونة وديتول للأولاد؟ وأين المسئوليين لإيقاف استنزافنا من جانب المدارس؟.

أحد الأمهات تحكي بحرقة، دون ذكر اسمه خوفا من اضطهاد ابنها في المدرسة "كل سنة المدرسة تبعت قائمة طلبات وكأن الولاد في الجامعة ولو بس نسيت حاجة واحدة يتم استدعائى، حرام هنجيب كل دة منين".

أحد أولياء الأمو قال "كل عام يتم إرغامنا على شراء قائمة من الطلبات غالية الثمن، تجارة حرام والله، يعني أنا ابني يجيب معطر وديتول ليه، هيه المدرسة مش مكفيها استغلالنا وزيادة المصاريف لازم كمان الولاد ينظفوها على حسابهم".

سبلايز (2)
سبلايز (2)

على مواقع التواصل الاجتماعي استغاث الأهالي عبر صفحات ومنها اتحاد أمهات مصر، من قائمة طلبات المدارس الخاصة، وطالبت وزير التربية والتعليم بإعلان قائمة إرشادية للمستلزمات المدرسية، حتى لا يتم استغلالهم من جانب المدارس الخاصة.

حوار ساحر بين أم وأم:

- ايه ده يا زينب
= ده السابلايز بتاع الواد عاطف يا عبده
- سابلايز ايه ده رايح الحضانة
= اسمها kg ياخويا ولازم نجيبها
- ليه لازم هي طلبات الاسياد
= ما خلاص بقي ياخويا مش عاوزين الواد يتعقد ولا الميس تستقصده
- امري لله هاتي ياستي عايزة ايه
= علبة الوان 36 لون فبريكاسل
- ليه يا زينب هو داخل فنون جميلة ده كبيره قلمين، وايه ده كمان ورق رسم هندسي
= زينب انتي مقدمة للولد في هندسة
- يووه بقي انت كده
= زينب دول طالبين من الواد ديتول ومعقم ايدين هو هيعمل عمليات للعيال في كي جي
- يا عبده ما كل العيال هتجيب هو يعني ابننا خلقة
= حاضر حاضر هقوم أجيب فوم جليتر وفبريكاسل واقلام باركر واقلام ماركر واقعد اكركر وA4 لازم A4 عشان محدش يقول حاجة
- متنساش اللانش بوكس والفلاسك
= كلميني عربي الله يسترك انا روحي في مناخيري
- يعني علبة الاكل والفلاسك يعني الزمزمية
= ....... (صوت همهمات وخبط أقدام)

 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة