فيديو يشعل الفيس بوك.. شاب مصري يواجه السيسي بأفعاله بعد مؤتمر الشباب

الإثنين، 16 سبتمبر 2019 07:59 م
فيديو يشعل الفيس بوك.. شاب مصري يواجه السيسي بأفعاله بعد مؤتمر الشباب
السيسى
أمل غريب

تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، مقطع فيديو لأحد المواطنين، نشره بعنوان «شاب مصري يواجه السيسي بأفعاله بعد مؤتمر الشباب (مش خايف)».

وقف الشاب «سامح سعد »، صاحب الفيديو، يشرح حجم الشائعات التي يتم تداولها عبر منصات التواصل الاجتماعي المختلفة، التي تستخدمها جماعة الإخوان الإرهابية، وأذرعها الإعلامية ولجانها الإكترونية المنتشرة على كافة الشبكات، وكيفية استخدامهم للصور المفبركة وكتابة تعليقات عليها، من شأنها إثارة رجل الشارع بينما هي في الحقيقة، صورا مفبركة وأخبار كاذبة.

وقال سامح سعد في الفيديو: «هعرفكم على شوية حاجات حصلت في مصر سريعا.. هتكلم عن أهل الشر ويشمل الكلام، نشطاء السبوبة داخل مصر وخارجها، والإخوان والمتعاطفين»، وتابع: «نشروا صور لبلطجية وقالوا دي الناس في نزلة السمان.. وقالوا دي مليانة بلطجية وعشوائيات.. واتهموا الشرطة بالتواطئ.. ولما الشرطة اتحركت وادخلت.. قالوا شايفين بيظلموا الغلابة وبيهجروهم من بيوته.. وبيعملوا كدا علشان يبيعوا الهرم الكبير للسعودية وخفرع ومنقرع للإمارات».

واستكمل: «نشروا صور العشوائيات في مصر وتاجروا بيها وتاجروا بالغلابة كلهم.. واستخدموها في اطماعهم السياسية.. ولما السيسي أمر بإزالة العشوائيات وبناء بيوت أدامية للناس.. قالوا بيهجروا الغلابة وبينقلوهم من أماكنهم يا حرام.. نفس الناس دي هي اللي جابت إحصائية عن إن في نسبة فيروس سي منتشرة جدا بين الناس.. بس لما الدولة قامت وحققت نجاح كبير جدا جدا في علاج فيروس سي.. طلعوا قالوا إن البنك الدولي هوي اللي عملها مش السيسي».

وتفاعل رواد مواقع التواصل الاجتماعي، مع الفيديو المتداول، بشكل إجابي، رافضين تزييف وعيهم بالحملات المغرضة التي تطلقها جماعة الإخوان الإرهابية، فكتبت «صفاء أحمد»: «أنت عارف أيه مشكلتنا.. إنهم قاعدين معانا في نفس البلد ومش عرفتهم عاملين زي السوس.. بينخرب فينا وياما ناس غلابة بتصدق كلامهم.. لازم نلاقي طريقة عشان يتعرفوا.. إزاي معرفش».

كما علق الحاج إبراهيم أمين، قائلا: «هي دي الحقيقة والله العظيم».

تعليقات رواد الفيس بوك على الفيديو
تعليقات رواد الفيس بوك على الفيديو

 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق