ياسمين عز.. مطالبات بوقفها والتحقيق معها بعد الدفاع عن عريس الإسماعيلية: "زي أكل الزبيب"

السبت، 19 فبراير 2022 01:41 م
ياسمين عز.. مطالبات بوقفها والتحقيق معها بعد الدفاع عن عريس الإسماعيلية: "زي أكل الزبيب"
ياسمين عز
أمل عبد المنعم

المذيعة ياسمين عز تصدر مؤشرات البحث وتريند جوجل وموقع التواصل الاجتماعي الشهير "تويتر"، بسبب تصريحاتها المدافعة عن ضرب عريس الإسماعيلية لعروسه يوم زفافهما في الشارع، وقد تصدر هاشتاج "أوقفوا ياسمين عز" قائمة التريند على تويتر، وذلك تعبيرًا من جمهور السوشيال ميديا عن غضبهم ورفضهم لتصريحات ياسمين عز، التي دافعت في برنامجها "كلام الناس" عن عريس الإسماعيلية.

ياسمين عز وعروس الإسماعيلية

 وياسمين عز وصفت العروس بأنها أصيلة وطالبت النساء بمسامحة أزواجهن في حالة تعنيفهن، وطالبت الزوجات بمناداة أزواجهن "يا تاج راسي"، وهو الأمر الذي اعتبره الجمهور تحريضًا على العنف الزوجي، وقالت ياسمين عز خلال تقديم برنامجها "كلام الناس" "لو كل واحدة جوزها قالها كلمة أو خبطها خبطة أطلقت، فستات مصر كلها هتقعد في بيوتها، الراجل طبعه حامي وحمش ومراته دورها إنها تحتويه".

وتابعت ياسمين عز: "هي احتوت الموقف واحتوت جوزها وراجلها، مش هتبوظ فراحها وقصة حبهم عشان فيديو مدته دقائق، أكيد عنده رصيد عند عروسته خلاها تغفرله.. وضل راجل ولا ضل حيطة، سعادة المرأة في وجود الرجل، زمان كانوا ديما بيقولو سي قبل الاسم، معناها سيدي وتاج راسي، جربي قوليله يا سيدي ويا تاج راسي وشوفيه هيشيلك في عينه ازاي.. بلاش نسخن الدنيا ونقول للعروسة اعملي، ده الخلق بأخلاق وطالما أنا راضي وهو راضي يبقى ملكوش دعوة، العروسة بنت أصول وبنت عيله والعريس أكيد بيحبها حب كبير جدا".

ياسمين عز: المسامح كريم

وأردفت ياسمين عز:" احنا لينا بالنهاية، وهما سمن على عسل، أكيد العريس عنده رصيد كبير عند عروسته، والمسامح كريم، سعادة المرأة في وجود الرجل في حياتها، ومن تقول من أول ضربة أو لمسة أو تكة طلقيه دي مش بتحبك، واللي بتقول لك كدة مش هتجيب لك عريس، فمش كل حاجة تحصل من الرجل نقول يلا طلقني، ويقولون "ضل رجل ولا ضل حيطة".

ياسمين عز
ياسمين عز

 

ياسمين عز وخناقة الفرح

واستكملت ياسمين عز: ومين في مصر عمل الفرح ومكنش في خناقة الفرح بلا استثناء، جارتك وقريبتك وكلنا فهي عين حسد، لازم يوم الفرح تحصل الخناقة.. وأنا دائما وأبدا ضد العنف الأسري وضد ضرب المرأة، لكن أتحدث عن هذه الواقعة تحديدا، ما نسخنش الدنيا ونقول للعروسة اعملي وسوي، وطالما هو راضي وأنا راضي مالك بينا يا قاضي، وضرب الحبيب زي أكل الزبيب، مش أي ضرب ولكن مش من أول تكة أمحيه له تاريخه ممكن تكون غلطة، ألم الدنيا وأقفل على بيتي، العروسة بنت أصول وبنت عيلة، والعريس أنا واثقة أنه يحبها، وطالما لم يتحدثوا في التفاصيل فهي لا تهمنا".

ياسمين عز وضرب عروس الإسماعلية

وكانت "عروسة الإسماعيلية" تصدرت تريند ومحركات البحث على مدار يومين، وذلك بعد انتشار مقطع فيديو لتجمع في الشارع بين أسرتي وأقارب عروسين، ثم تطور الأمر إلى اعتداء العريس على عروسه، لدرجة أن العروسة تعرضت للإغماء، وعلق العريس على الحادثة أن ضرب السيدات هو أمر عادي عندهم.

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق