وزير التربية والتعليم: «عمري ما اتشتمت في حياتي إلا لما بقيت وزير»

الأحد، 09 أبريل 2017 12:31 ص
وزير التربية والتعليم: «عمري ما اتشتمت في حياتي إلا لما بقيت وزير»
طارق شوقي - وزير التربية والتعليم

قال الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم، إن مشكلات التعليم المصري متراكمة منذ 60 عاما، منتقدا في السياق ذاته المطالبة بسرعة إصلاح المنظومة التعليمية في خلال أيام قليلة من قبل المواطنين، مضيفًا: «أنا عمري ما اتشتمت في حياتي إلا بعد هذه الوظيفة، وفيه ناس بتقول لنا التعليم متصلحش ليه؟ رغم إن ليا شهر ونص».
 
وأضاف شوقى، خلال حواره مع الإعلامى عمرو أديب، ببرنامج «كل يوم»، المذاع عبر فضائية «ON E»، أن هناك 516 معلمًا يطلبون الترقية ويتجمهرون على السوشيال ميديا ضد الوزير، مردفًا: «فيه تمرد للمعلمين فى كذا منطقة وعندى على التليفون حوالى 140 جروب كلهم بيتكلموا فى وقت واحد ومفيش حد هيقدر يسيطر على كل ده"، موجها حديثه للمواطنين: "مينفعش نعمل كل حاجة فى وقت واحد، ولو حلينا المشاكل فى 6 سنين نبقى عباقرة».
 
وأوضح الوزير، أنه قام الوزارة قامت بترقية 123 ألف معلم من أصل 516 ألف معلم، وستقوم بترقيتهم بأكملهم، كما ثبتت أكثر من 7 آلاف معلم من الدفعات الحديثة، فضلا عن إعادة انتداب أشخاص بالوزارة، فيما وجه رسالة قال فيها: «فى مشاكل كتير كلها هتخلص».
 
وأشار إلى أنه يحل مشكلات المعلمين لتهدئة الأمور فقط، لكن لم يتم البدء فى تطوير التعليم حتى الآن، متابعا: «فيه حاجات بنعلمها سواء للمعلمين أو لأولياء الأمور وبنقولهم أوكيه مش علشان أكاديميًا صح، ده علشان نهدّي الأمور، لكن مفيش حاجة بتخلص بجرة قلم»، موضحا أن هناك معلمين يطلبون التثبيت بالوزارة بعد تعيينها بدون أن يكونوا صالحين للوظيفة من الأساس.

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق