الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية ( صور )

الأربعاء، 24 مايو 2017 02:00 ص
الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية ( صور )
الياميش بالإسكندرية
الإسكندرية - محمد صابر

حالة من الركود تسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية بالرغم من تنافس التجار فى عرض السلع والمكسرات لجذب الزبائن ولكن ارتفاع السعر يقف حاجزا بينهم خلال جولة بالأسواق.

رصدت " صوت الأمة " حالة الركود بالأسواق وبعض أسعار المنتجات والسلع الرمضانية حيث يتراوح سعر البلح من 15 إلى 35 جنيها وقمر الدين من 15 إلى 22 جنيه والعين الجمل 260 جنيها والبندق 110 جنيهات والفستق 250 جنيها، والبلح الفاخر 40 جنيها واللوز 220 جنيها، والزبيب 65 جنيها والجوز 60 جنيها والتين 95 جنيها.

قال السيد إبراهيم أحد تجار الياميش بسوق الحقانية وسط الإسكندرية إن اﻷسعار ارتفعت بنسبة كبيرة جدا اكتر من الضعف مما أثر على إقبال المواطنين على شراء المكسرات والاكتفاء بالسلع الأساسية فقط مثل البلح والهروب.

وأضاف إبراهيم أن " الأسعار نار والزبون محتار و محدش بيشترى حاجة" ، وأن ارتفاع الأسعار يرجع إلى ارتفاع سعر الدولار وبالخصوص أن معظم السلع مستوردة من الخارج .

وقال أحمد مصطفى :«الزبائن مترددة تشترى مش عارفه هى عايزه أيه كل حاجة بقى سعرها الضعف وأن ارتفاع الأسعار هذا الموسم لم تحدث من قبل وكل حاجة فى زياده كل يوم ارتفاع أسعار العمالة والكهرباء والمياه كله مرتبط ببعضه، الزبون إلى كان بيشترى كيلو من المشمشية مثلا السنة دى بيشتري نصف كيلو بس وفى ناس اكتفت بالسلع الأساسية فقط وان موسم رمضان إلى فات كان فيه حركة وبيع وشراء أكثر من السنة دى وبالرغم من اقتراب شهر رمضان إلا أن البضاعة ما زالت كما هي مفيش حد بيشترى» .

قال محمد رزق موظف : « الأسعار مولعة نار والناس الغلابة هتجيب منين واللى عنده عيال يعمل ايه عليهم عشان ياكلهم أو حتى يفكر يجيب ياميش او مكسرات علشان يعمل كنافة ده كيلو الزبيب وصل 55 جنيه».

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (1)
 

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (2)
 

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (3)
 

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (4)
 

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (5)
 

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (6)
 

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (7)
 

 

الركود يسيطر على أسواق الياميش بالإسكندرية (8)
 

 
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق