رواد «فيسبوك» يحتفلون بنجاح حملة مقاطعة شركات المحمول

السبت، 01 يوليو 2017 10:50 م
رواد «فيسبوك» يحتفلون بنجاح حملة مقاطعة شركات المحمول
مقاطعه شركات المحمول
أمل غريب

دعا عدد من رواد مواقع التواصل الاجتماعي«فيسبوك»، إلى عمل مقاطعة لشبكات التليفون المحمول، بسبب إعلان الشركات الثلاث، بفرض ضرائب جديدة على المستهلكين من مستخدمي كروت الشحن أو الفاتورة مسبوقة الدفع، وكذلك خدمة الإنترنت، وذلك تماشيا مع قرار تحريك أسعار المحروقات، التي اتخذها مجلس الوزراء، يوم الخميس الماضي، بحسب إعلان شركات المحمول.

حملة

وكتب رواد موقع«فيسبوك»، «يا جماعة اليوم إن شاء الله في حملة مقاطعة لكل شركات المحمول الثلاث من 9 إلى 11 مساء، أرجوكم نتحد مرة، الشركات دي عايزة ترفع الضريبة أسوة بالبنزين والكهرباء، و ده استهبال، انهاردة من 9 إلى 11 مساء.. كولو يشير للجروبات والأرقام اللي عنده يمكن نعرف نوقفهم عند حدهم».

 

مقاطعة
مواقع التواصل تسخر من شركات المحمول

وعلى الجانب الأخر، أعلنت صفحات مواقع التواصل الاجتماعي«فيسبوك« و«تويتر»، نجاح حملة المقاطعة، وقالوا«فاضل ساعة على حملة مقاطعة شركات الاتصالات، اعتراضا على زيادة سعر كروت الشحن، الموضوع جاب نتيجة كويسة جدا، إن في عدد كبير جدا هيشارك وهيبقى أعظم لو عملت موبايلك وضع الطيران».

 

حملة مقاطعة

وتابعوا:«أو تشيل الشريحة خالص لمدة ساعتين، ناس كتير قالت الموضوع مش هيأثر، أحب أقولك أنه هيأثر جدا وده بشهادة كل اللي شغالين في الشركات اللي بعتولي، ولو كلمت خدمة العملاء، وحبيت تنقل شركة تانية ممكن تاخد دقائق».

اقرأ أيضا: 

الكلاب الضالة تهاجم طفل وتمزق جسده في مدينة الرحاب (صور)

فيفي عبده عن تحريك أسعار الوقود: «اللي مش عايز يفول مايفولش»

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق