وكيل الرقابة الإدارية للسيسي: «حضرتك عايزنا نخلص امتى».. والرئيس: «امبارح»

الثلاثاء، 25 يوليو 2017 03:27 م
وكيل الرقابة الإدارية للسيسي: «حضرتك عايزنا نخلص امتى».. والرئيس: «امبارح»
مؤتمر الشباب
كتب مصطفى النجار

تساءل الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال فعاليات جلسة المشروع القومى لمنظومة المعلومات المتكاملة للدولة، على هامش فعاليات مؤتمر الشباب في محافظة الإسكندرية، قائلًا: "أنا معرفش انتوا ممكن تخلصوا كل الحاجات دي ازاى أنا محتاج ده امبارح كل المصريين يحسوا بده بشكل حاسم".

جاء هذا تعليقًا على عمل الهيئة على الربط بين الوزارات لتوفير قاعدة بيانات مفصلة عن المواطنين وأحوالهم الاجتماعية والاقتصادية، بغرض التسهيل على متخذى القرار السياسي، أخذ القرار الصحيح في الوقت المناسب.

وتابع السيسي موجهًا حديثه لأكرم عبد الباسط وكيل هيئة الرقابة الإدارية: "قلت لكم أى تكلفة لهذا المشروع ممكن نقدمها، احنا عملنا حاجات كتير من أجل هذا المشروع".

من جانبه، رد وكيل هيئة الرقابة: "جمعنا قواعد البيانات وجهات كتير قادرة على تصحيحها وكل الإمكانيات متوفرة زي ما حضرتك قلت، نقدر خلال 6 شهور تطبيق النظام، بالإضافة إلى أننا نعمل على جمع معلومات الكهرباء وحفظ عقودها بالتنسيق مع وزارة الكهرباء".

فقاطعه السيسي قائلاً: "أنا بتكلم عن امتلاك القدرة كاملة"، فقال له عبد الباسط: "خلال سنة ونصف السنة يا فندم".

فرد السيسي "كتير اوي، بقولكو كتير سنة ونص، احنا وفرنا الموارد اللى انتوا عايزنها وهنحطهالكو، والاستعجال مش هيكون على مستوى الجدارة، أقول توقيت ولا هظلمكوا كده؟"، فرد عليه الوكيل: "صعب يا فندم"، فقالوا سنة له "سنة" فرد عليه السيسي مداعبًا "كتير".

وأضاف: "السيسي احنا صدقنا على كل المطالب بتاعتكو، كل المطالب اللى انتوا عايزنها بحيث نعمل كل حاجتنا، متاخرين صحجيح لكن نستدعي كل الحديث حتى نتاجوز تاخرنا".

وفى ختم الجلسة قال الرئيس السيسي: "في كلام كتير بنعمله ومبنتكلمش فيه، احان حطينا جهة معينة في المعلومات، بقول للناس دلوقتي ان المعلومات هتتحط في حته معينة عشان الناس تطمن"

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق