بالفيديو..والد "ياسين الزغبي" يحكي لـ" ON Live" نقطة تحول ابنه رغم ظروف الإعاقة

الأربعاء، 09 أغسطس 2017 11:14 ص
بالفيديو..والد "ياسين الزغبي" يحكي لـ" ON Live" نقطة تحول ابنه رغم ظروف الإعاقة
ياسر الزغبى، والد الشاب ياسين الزغبى

روى ياسر الزغبي، والد الشاب "ياسين"، تفاصيل نقطة تحول ابنه رغم ظروف الإعاقة، كاشفًا عن تعرضه لحادث مآساوى بترت قدمه على إثرها، وذلك عندما كان فى الصف السادس الابتدائى.
 
يقول والد "ياسين"، فى مقابلة ببرنامج "صباح ON"، والذى يذاع على قناة ON Live، "كنا بنقضى أجازة العيد فى شرم الشيخ، ياسين نزل البحر، فى التوقيت ده مركب أنشطة الشاطئ مرت على جسم ياسين فطلعوه من الميه متقطع، وبصلى بنظرات لن أنساها طول حياتى، واهتزيت نفسيا وإيمانيا وقلت ليه ربنا عمل كده؟".
 
وواصل "الزغبى" حديثه عن مآساة "ياسين "قائلا:"كان فيه عربية نص نقل بتنقل الإسطوانات بالصدفة على الشاطئ، حطناه وروحنا بيه على المستشفى، وبحمد ربنا اللى ده حصل فى شرم الشيخ مش في منطقة تانية، لأن كان فيه مستشفى كبيرة وكان فيه دكاترة أساتذة علشان كان فيه مؤتمر هناك، وربنا ماسبناش وحصلى  معجزات، بعد الحادث إيمانى زاد بربنا بشكل كبير".
 
وحول الطريقة التى تغلب فيها ياسين على محنته، قال: "ياسين تغلب على ظروفه من خلال نشاطه، فلم لم يكن لديه استعداد إنه يضيع حياته، بسبب بتر ساقه، واقتنع انه لازم يتحرك برجل صناعية، فحكاية ياسين وراها ربنا هو اللى وقف جنبنا وناس كتير، وماكونتش متوقع إنه يبقى جنب الريس".
 
وأضاف، "لما تعرض للحادث كانت المشكلة فى الحالة النفسية، وعدينا المرحلة دى بصعوبة بالغة، ولما حد بيحصله حادثة، ياسين بيتواصل معاه وبيقدمله دعم معنوى ونفسى وينقله التجربة التى مر بها علشان يخرج من محنته".
 
وحول الرسائل التى أراد ياسين إرسالها للشباب من خلال تحديه للمحنة التى تعرض لها، قال والد ياسين، "ابنى أراد أن يرسل رسالة للشباب إن مافيش حاجة تقف وتعجزكوا".
 
وعن شخصية ياسين، قال:"ياسين شخص اجتماعى جدا والمدرسة علمته الخير سواء زيارة الملاجئ وبناء البيوت فى النوبة، وتجميع الأموال من مصادر مختلفة لشراء سرير فى مستشفى مجدى يعقوب، والنشاط الاجتماعى حاجة أساسية عنده".
 
وتابع بقوله: "وعندما تزوجت والدة ياسين قلت هاتبقى أم كويسة، مشيرًا إلى أهمية اختيار الأم فى تربية ونشأة الأجيال، مضيفًا: كان ليها دور كبير فى نشأة ياسين واختيار مدرسته أيضا كان لها عامل كبير، لأنهم ربوا فى الولد حاجات كتيرة حلوة".
 
وعن أسباب اختياره "العجلة" كوسيلة لتجميع رسائل المواطنين بجميع المحافظات، قال: "قبل الحادث كان عنده عجلتين، واحدة فضلت مرمية بعد الحادث لغاية ما تسرقت، إلا أنه طلب الذهاب فى رحلة مع مدرسته إلى العين السخنة بالعجلة، مؤكدًا أن هذه الرحلة أعطت له ثقة فى نفسه، ثم تكررت هذه الرحلات إلى أن انتهى من آداء امتحانات الثانوية حتى طلب السفر لجميع المحافظات عن طريق العجلة، علشان يشوف المحافظات اللى احنا ماشفونهاش، ويشوف مصر ويلمسها".
 
وفى نهاية حديث، قال والد ياسين، "أحب أوصل رسالة للشباب المصرى، ماتخلوش حاجة تعجزكوا، ولازم كل واحد يكون ليه رسالة، وفى رسالة للدلوة قال: "الشباب هما المستقبل ودايما فى حضنكم زى ما الريس خد ياسين فى حضنه، وبشكر كل المصريين اللى حبوا ياسين".  
 
                    

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة