الاعتذار لم يهدئ ثورة الصعايدة.. انفجار بالسوشيال ميديا بعد تصريح "الجندي"

الأربعاء، 17 يناير 2018 10:00 ص
الاعتذار لم يهدئ ثورة الصعايدة.. انفجار بالسوشيال ميديا بعد تصريح "الجندي"
اللواء ابو بكر الجندي
إسراء الشرباصى

خرج اللواء أبو بكر الجندى وزير التنمية المحلية الجديد فى أولى أيامه كوزير بتصريح آثارًا  جدلًا واسعًا، أثر قوله "عايزين نخلي الصعايدة يبطلوا يجوا القاهرة "، مما آثار غضب الكثير، ورغم اعتذاره وتوضيحه للأمر بأن تصريحه فهم بشكل خاطئ، إلا أن ذلك لم يهدئ من روع الصعايدة الذين قابلوا تصريحه بهجوم شديد على مواقع التواصل الاجتماعى.

وردت "ريم مختار" على صفحتها بموقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك بما وصفته بالقصيدة مؤكده أن اعتذار الوزير يشبه قبلة على جبين ميت ، قائله: "ﺇﺣﻨﺎ اﻟﺼﻌﺎﻳﺪﺓ ..ﻧﺎﺭ ﻗﺎﻳﺪﺓ ﻭﻣﺒﺘﻄﻔﺎﺵ ..ﻭﻋﻠﻰ ﺯﻳﻨﺎ ﻟﻮ ﺩﻭﺭﺕ ﻣﺘﻠﻘﺎﺵ..ﺃﺻﻠﻨﺎ ﺧﺪﻧﺎ ﻣﻦ اﻟﺠﺪﻭﺩ اﻟﺤﻜﻤﺔ ﻭﻣﻦ اﻻﺳﻮﺩ اﻟﺸﺪﺓ ﻭﻣﻦ ﺍﻟﺠﻤﺎﻝ ﺍﻟﺼﺒﺮ ﻭﻣﻦ اﻟﺠﺒﺎﻝ اﻟﺠﺒﺮ ﻭﺍﻟﻔﺮ ﻓﺮ ﻣﻦ ﺩﻧﻴﺘﻨﺎ ﻭﺍﻟﻜﺮم ﻛﺘﺐ ﺑﻘﻠﻤﻪ ﺣﻜﺎﻳﺘﻨﺎ ﺇﺣﻨﺎ ﺭﺟﺎﻝ ﺧﺪﻧﺎ ﻣﻦ اﻟﻤﺮﺟﻠﻪ ﺃﻛﺘﺮ ﻣﻦ ﻛﻔﺎﻳﺘﻨﺎ ﻭﻣﻬﻤﺎ ﻏﻴﺮﻧﺎ اﻟﺰﻣﻦ ﻣﺎ ﻳﻐﻴﺮ ﻋﻮﺍﻳﺪﻧﺎ ﻭﻣﻬﻤﺎ ﻃﺎﻟﺖ ﻏﺮﺑﺘﻨﺎ ﻋﻤﺮﻧﺎ ﻣﺎ ﻧﻨﺴﺎ ﺣﺒﺎﻳﺒﻨﺎ اﺣﻨﺎ ﺭﺟﺎﻝ ﺑﺘﺘﻜﻮﻥ ﺗﺮﻛﻴﺒﺘﻨﺎ ﻣﻦ ﺃﺻﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﻭﻫﻴﺒﺔ ﻣﻠﻬﺎﺵ ﺣﺪﻭﺩ شكرا ياولد انك هنتنا احنا هيبتنا في كلمتنا وكسرت هيبتك بس ده من الخيبة".

1
2
 

من جانبه قال "محسن سليم" إن "تصريحات وزير التنمية المحلية أبو بكر الجندى عن الصعايدة عنصرية بكل المقاييس، أحنا مبنعملش عشوائيات معالي الوزير الصعايدة على اكتفهم بنيت القاهرة وعزيمتهم كانت دوما وقود للتنمية والمشروعات الكبرى" ، مؤكدًا أن أبناءها رموز وقادة في كل المجالات.

وتابع محسن في تعليقه على الفيس بوك: "عيب الكلام ده يطلع من مسؤول يعي جيدًا حجم الفقر في الصعيد في كل شئ إلا الكرامة والاخلاق والعزيمة والرجولة والنخوة ..لو حضرتك وغيرك قمت بدورك اتجاههم محدش كان ساب أهله وقريته وجه للقاهرة علشان يأكل لقمته بالحلال مش يقطع طريق ويتظاهر ويقول مش لاقي أكل .. محدش حابب الغربة .. الناس اللي بتتكلم عنها وتسيئ ليها دي ليها حقوق مطالبتش بيها مستحملة وساكتة علشان ظروف البلد عمرها ماسمعت ليها صوت وقالت حقي فين.. عيب اختشي شوية واضبط لسانك وبلاش منه الكلام الماسخ ده".

3
 
 

 

 
في نفس السياق اقتحم هاشتاج "وزير التنميه المحلية" قائمة الأكثر تداولا "تريند" على موقع التدوينات المصغرة "تويتر"، حيث اتخذه أهل الصعيد وسيلة للتعبير عن غضبهم من تصريحات الوزير، وقال "هانى كاشف" لو كان فيه تنمية فى الصعيد ما كانش الصعايدة حيهاجروا للقاهرة"، فيما قال اسكتشيرز" فى تدوينته "وزعلانين ان ترامب مش عايز مهاجرين في أمريكا ؟ اذا كان البيه مش عايز صعايدة في القاهرة".
6573654
 
2573
 

6576364
 

 

 

 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق