سائق قطار يقف 10 دقائق ليشتري إفطارا.. ورواد فيس بوك: جعان ومن حقه ياكل (فيديو)

الأربعاء، 04 يوليو 2018 02:27 م
سائق قطار يقف 10 دقائق ليشتري إفطارا.. ورواد فيس بوك: جعان ومن حقه ياكل (فيديو)
قطار - أرشيفية
عنتر عبداللطيف

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو يظهر سائق قطار، قام بإيقاف القطار ثم ذهب ليشترى إفطار، في واقعة غريبة، تستوجب فتح تحقيق عاجل.

انقسم رواد موقع التواصل الاجتماعي، «فيس بوك»، ما بين مؤيد ورافض لما فعله سائق القطار، حيث قال أحد لنشطاء: «الراجل عايز يفطر متسبوه في حاله ينفع سيارة تمشى من غير بنزين ولا قطر بدون سولار زي الراجل نفسه خلص بنزين نزل يجيب اكل يمون معدته علشان يعرف يتحرك. روحو شوفو بلاوي تستاهل النقاش فيها والتصوير مش جايين على السواق الغلبان الفقير وتعملو عليه رجالة».

وقال آخر: «خدوها من الناحية الإيجابية، هو جعان ولو ساب نفسه ممكن تحصله غيبوبة سكر، ولو حصلت القطر هيتقلب والناس تموت، طب انتوا إيه رأيكم عطلة 10 دقايق ولا الناس تموت، يالا بالهنا والشفا عليه».

فيما قال أحدهم: «أهم حاجة في الموضوع أن التصرف ده غير طبيعي ومش مسئول لآن في قطارات تانية وراه وده معناه حوادث خطيرة وأرواح ناس وحكاية أنه جعان وعاوز يأكل أكيد هو كان عارف أنه مسافر ولازم يعمل حسابة، الأهمال ده غير موجود في أي مكان في العالم لابد من المحاسبة والحفاظ على أرواح الناس».

كما انتقد كثيرون سلوك سائق القطار، حيث قال أحد الرواد في ألمانيا القطار تأخر 59 ثانية إيه إلا حصل، وزير النقل الألماني طلع مباشر على الشاشات واعتذر للشعب الألماني كله وللعلم، دي كانت أول مرة تحصل من ٣٠ سنة».

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة