السيسي: "يعني اللي معاه فلوس ياكل أورجانيك واللي معهوش مياكلش"؟!

السبت، 22 ديسمبر 2018 12:42 م
السيسي: "يعني اللي معاه فلوس ياكل أورجانيك واللي معهوش مياكلش"؟!
الرئيس عبدالفتاح السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن تنفيذ المشروع القومى للصوب في مدينة العاشر من رمضان على يد المصريين، يجعلنا نشعر بالفخر والسعادة".

وأضاف السيسي، خلال افتتاح المشروع القومى للصوب الزراعية موجها حديثه للمصريين: "هل المشروع ده ميخلكمش دايمًا تشعرون بالفخر والسعادة، كل القائمين على المشروع مصريين يا ترى ده ميحسسناش إننا بنتحرك بخطى جيدة؟".

وأضاف الرئيس: "يا ترى مشروع ال35 ألف فدان صوب اتكلف كام؟، لازم تبقوا سعداء وفخورين جدا يا مصريين، لما يكون حاجة أنجزناها مع بعضنا وتدينا أمل، وإذا كان 35 ألف فدان بيشغلوا 75 ألف عامل، طب لما نكمل الـ 100 الف فدان، هايوصل لـ 250 ألف عامل شغل حقيقى".

ودعا الرئيس القائمين على المشروع إلى الاهتمام بالتدريب وتأهيل العمال، قائلا: "أرجو من القائمين على الشركة الاهتمام بموضوع التدريب والتأهيل والمحافظة على المعايير المعمول بها حتى يستمر نفس الآداء الذى نتمناه"، متابعا :"إحنا اتكلمنا على مشروع الـ 35 ألف فدان، لكن مشروع المليون ونصف فدان شغالين فيه، وأرجو عرض آخر تطورات ما وصلنا إليه فى هذا المشروع".

وتابع الرئيس: "بنعمل كتير لينا ولشغلنا وحياتنا ومستقبلنا وبنعمل الحاجة زى ما انتو شوفتوا بشكل متكامل يعنى بنوفر كل المنظومة على بعض، وكان دايمًا يقولك فى السوبر ماركت الكبير ده "أورجانيك"، يعنى الناس تاكل أورجانيك وباقى المصريين مياكلوش أورجانيك ولا إيه؟، اللى معاه فلوس ياكل أورجانيك والباقى مياكلوش؟، لا.. إن شاء الله كله هايبقى كده، بس إجروا معانا علشان اللى تحقق النهاردة أمر يسعد ويشرف المصريين".

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق