«كده هنبوظهم».. فرج عامر يحذر وزير الصناعة من المغالاة في إعطاء العمال حقوقهم

الأحد، 23 ديسمبر 2018 06:00 ص
«كده هنبوظهم».. فرج عامر يحذر وزير الصناعة من المغالاة في إعطاء العمال حقوقهم
المهندس محمد فرج عامر
مصطفى النجار

 
 
حذر المهندس محمد فرج عامر رئيس لجنة الصناعة بمجلس النواب، من المغالاة في حقوق العمال في القانون الجديد واصفًا إياها بأنها «غلط لأنه عامل زي اللي بيدلع ابنه».
 
جاء ذلك خلال اجتماع لجنة الصناعة بالبرلمان، في حضور المهندس عمرو نصار وزير الصناعة والتجارة.
 
وأضاف عامر: «أنا عن نفسي هطرح ٢٨ مصنع مملوكين لي في البورصة السنة الجاية، وهخلع بسبب العقبات اللي بتقابل المُصنعين مثل اللائحة التنفيذية لقانون النقابات العمالية الجديد اللي بيدي حقوق واسعة للعمال علي حساب أداء العمل ولذلك يجب مراجعة ذلك».
 
واستكمل حديثه الموجه لوزير الصناعة: «نريد الانطلاق الصناعي لتوفير فرص عمل لكن هناك عقبات كثيرة لأن هناك جهات كثيرة يمكنها الحجز علي المصانع وممكن تستورد مادة خام يحجزوها ويقولوا لي لا دي مش خام ولحين حل الأمر والمحاسبة على الدولار الجمركي العادي فإننى كمُصنع سأكون  دفعت فلوس كتيرة».
 
أكد رئيس لجنة الصناعة بالبرلمان، أن الصناعة أمانة في رقبة حضرتك واحنا في ضهرك وعايزين نساعدك وعايزين نحرك الصناعة بدفعة كبيرة واحنا مع للبلد وعايزين الصناعة تنمو يا سيادة الوزير ولن تأتي استثمارات الا لو اللى موجود بيكسب والدنيا ماشيه بطريقة جميلة".
وانتقد فرج عامر، تهريب السلع عبر المنافذ الجمركية قائلًا:" بسمع زي ناس كتير ما بتسمع ان في بضائع بتيجى من بره وبيتغير عليها حاجات عِشان تدخل السوق وبتتباع بأسعار لا تتناسب مع جودتها وكمان ممكن يجى كونار ويتغير عليه حاجات من بره ويدخل ويتابع وينافس الصناعة المحلية وده بيضر صناعتنا".

 
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق