إخوان لندن تعترف بخطأ دعمها للمقاول الهارب محمد على.. ( تسريب صوتى )

الثلاثاء، 01 أكتوبر 2019 11:56 م
إخوان لندن تعترف بخطأ دعمها للمقاول الهارب محمد على.. ( تسريب صوتى )
تسريب صوتي للقيادي الهارب محمد سودان
دينا الحسيني

أبدى أعضاء  التنظيم الدولي لجماعة الإخوان الإرهابية بلندن، الندم علي دعم الجماعة الإرهابية للمقاول الهارب محمد على، وأعتبرت قيادات التنظيم أن ما حدث سقطة إخوانية فادحة، جاء ذلك من خلال التسريب الصوتي الذي عرضة الإعلامى رامى رضوان، مقدم برنامج "مساء dmc "،  منذ قليل لمكالمة هاتفية دارت بين القيادى الإخوانى محمد سودان أمين لجنة العلاقات الخارجية، بحزب الحرية والعدالة المنحل والهارب بلندن، وبين قيادي من اعضاء جماعة الإخوان الهاربين بتركيا .

 

وجاء نص المكالمة كالتالي :

القيادي محمد سودان : "حابب أبلغك أن الإخوة هنا فى لندن مش مبسوطين من اللى بيحصل، فعلق الطرف الآخر المقيم فى تركيا، "ليه بس يا أستاذ محمد ..ملهمش حق خالص ..أحنا بفضل الله عملنا تقدم كبير أوى فى اليومين اللى فاته".

ورد سودان المقيم فى لندن،"لا لا يا راجل ده كان فيه تسرع كبير من نحيتنا ..يعنى احنا كنا شغلين كويس أوى ..وعمالين نجمع فى المعارضة ..يساريين على لبراليين والإخوة هنا فى لندن كانوا داعمين بردو  بالذات اليومين اللى فاته.. والدنيا كانت ماشية كويس..وأنا قلت ليكم من البداية بلاش نراهن على محمد على من البداية".

فرد القيادي المقيم فى تركيا قائلاً:"يا استاذ محمد ما هو ماكنش ينفع اننا نفوت الفرصة دى ..والناس كانت بتتحرك جوه مصر وبره الناس سخنت معانا وتعاطفت معانا جداً"، فرد "سودان"، قائلاً:"بس ده كان استعجال ونتيجته مكنتش كويسة ..يعنى أحنا دلوقتى الإخوة اللى كانوا برة السجون دلوقتى ابقيو جوه السجون..وبعدين أمن الدولة شد حيلة اليومين دول ..وأولادنا بقيو محبطين بزيادة والثقة بقيت معدومة..وبعدين أنتم عارفين أن الناس فى مصر بتتلم بكلمتين وفى الأخر  احنا اللى بنحاسب على المشاريب".

وتحدث الطرفين عن عمليات إرهابية شديدة خلال الفترة المقبلة، وأن تكون موجعة لمؤسسات الدولة والمجتمع معاً ، زاعمين أنهم يمتلكون قوة ضاربة فى الداخل المصرى تم الإعداد لهم منذ مدة طويلة من اجل تنفيذ هذه العمليات.

 

 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة