رسائل الفنانين الغاضبة لأصحاب الصيدليات بسبب رفع أسعار الكمامات والمطهرات (فيديو)

الأحد، 22 مارس 2020 09:48 م
رسائل الفنانين الغاضبة لأصحاب الصيدليات بسبب رفع أسعار الكمامات والمطهرات (فيديو)
نرمين الفقي
هبة جعفر

حالة من الاستياء سادت بين بعض الفنانين والمواطنين نتيجة استغلال بعض الصيدليات ومحلات بيع المستلزمات الطبية لأزمة انتشار فيروس كورونا المستجد، والبدء في رفع اسعار قفازات اليد " الجوانتي " والكمامات وإخفائها من الأسواق، حيث دعا الفنانين من خلال فيديوهات علي صفحاتهم بمواقع التواصل أصحاب الصيدليات بمراعاة ضميرهم وعدم المتاجرة بهذه المواد في تلك الأزمة الصعبة.

 
 

ومن خلال مقطع فيديو علي حسابها الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات "إنستجرام" ظهرت الفنانة نيرمين الفقي وهي ترتدي قفازات طبية وكمامة تتحدث فيه عن أزمة فيروس كورونا، ونقص بعض المستلزمات الطبية أو ارتفاع أسعارها.

 

وقالت :" حرام على بعض الصيدليات، مفيش كحول، ولا ماسكات "كمامات"، ولا قفازات، بتتاجروا في أزمة زي دي ازاي "

 

" الماسك ده اللي كان بجنيه، بقى ب10 جنيه، لو راجل فاتح بيت ولازم ينزل يشوف شغله هيشتريه ازاي كل يوم، والكحول وصل ل 40 جنيه".

وعلقت الفنانة على المقطع: "الدولة عملت اللي عليها، بس إحنا 100 مليون لازم نعمل اللي علينا ونبقى ايد واحدة.

كما ظهرت الفنانة ندي موسي في فيديو علي صفحتها علي " انستجرام" في حالة من الاستياء لاستغلال كبري الصيدليات للأزمة ورفع أسعار المستلزمات الطبية قائلة " ما تقوم به الصيدليات أمر لا يرضي أحد ولابد من مراعاة ضميرهم، لان في ناس متقدرش تشتري الحاجات دي بالأسعار المبالغ فيها، وحرام عليهم استغلال الأزمة بالشكل دا"

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nada Moussa (@nadamoussaofficial) on

 
واضافت " عيب أنكم تخلقوا سوق سوداء لبيع المنتجات واستغلال الظروف علشان تحققوا مكاسب علي حساب صحة الناس بجد مش لاقية كلام اقوله"
 
 
 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة