"العربي الحديث" يكشف خطة الإخوان لإنهاك قوات الشرطة.. فيديو مسرب لقيادات التنظيم الدولي: "أنا كنت ظابط وعارف صعوبة الوقفة في الشارع مدة كبيرة"

الخميس، 24 سبتمبر 2020 12:21 م
"العربي الحديث" يكشف خطة الإخوان لإنهاك قوات الشرطة.. فيديو مسرب لقيادات التنظيم الدولي: "أنا كنت ظابط وعارف صعوبة الوقفة في الشارع مدة كبيرة"
طلال رسلان

كشف فيديو صوتي مسرب نشره موقع العربي الحديث بين القياديين من جماعة الإخوان؛ محمد سودان عضو التنظيم الدولي،والدكتور أحمد، خطة الجماعة لإنهاك قوات الشرطة، وتشتيت انتباهها فى التعامل معهم.
 
وأوضح سودان في المكالمة المسربة: أنا شايف الوقفة دي مش مجدية: المهم بقى في اللي جاي اللي راح خلاص بقى.
 
ورد عليه شخص يدعى الدكتور أحمد قائلا احنا مكملين في الطريق يا دكتور، ليقاطعة سودان قائلا أنا شايف إن وقفة 20 ولا 30 في الشارع دي غير مجدية.
 
 
 
ورد الشخص الذي يدعى الدكتور أحمد قائلًا: أنا شايف إنه لما هيفرض قضبته أنا أعتقد إنه اللي بيسمح بيه هو اللي سامح بيه، وقاطعة قائلا يا دكتور أحمد أنا كنت ظابط في الجيش وعارف صعوبة الوقفة في الشارع لمدة كبيرة، بتكون صعبة على الظابط والعسكري، لن يستمر ولم يستمر الواحد منهم مش بيعرف يروح الحمام.
 
وأوضخ القيادي الإخواني أنه يجب الاستمرار في التظاهرات بالميادين والخروج بمسيرات مستمرة على مستوى المحافظات المختلفة لإنهاك قوات الأمن وشل البلد وإضعاف الحالة الاقتصادية للدولة ومنع الموظفين والعمال من ممارسة اعمالهم.
 
وكان المقاول المصري محمد علي قد دعا خلال الأسبوع الماضي إلى خروج تظاهرات، ضد الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، والحكومة المصرية، من أجل زعزعة الأمن والاستقرار في الدولة، وإرباك المشهد لكنها فشلت ولم يخرج أحد من المصريين.

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة