نحمدو بمليار راجل.. أبرز ما قاله نواب البرلمان عن قصة الست المصرية

الجمعة، 14 ديسمبر 2018 10:00 م
نحمدو بمليار راجل.. أبرز ما قاله نواب البرلمان عن قصة الست المصرية
نحمدو
مصطفى النجار

لكل مجتهد نصيب.. هذا ما أكده أعضاء مجلس النواب بعد أن كان الرئيس عبدالفتاح السيسى، فى جولة العاصمة الإدارية الجديدة، بمثابة باب السعد على السيدة نحمدو، سائقة الميكروباص التي التقتها الرئيس، وطلبت الحصول على سيارة ميكروباص جديدة خاصة بها لدعمها فى مسيرة حياتها بعد رحلة كفاح استمرت 8 سنوات، وهو ما استجاب له الرئيس.
 
قال النائب أحمد اسماعيل أمين سر لجنة الدفاع والأمن القومية بمجلس النواب، إن نموذج السيدة نحمدو يُعطي حافزا لكل رجل وامرأة خاصة من الشباب، الذين يرغبون في العمل في طل الظروف الصعبة التي تعاني منها البلاد، مضيفًا: "لازم نقول للشباب بصوا للست العظيمة دي تعبت 8 سنين عِشان تاكل لقمة بالحلال ومن عرق جبينها، ومزهقتش ولا قالت مقيش شغل ولا هقعد في بيتي معززة لغاية ما تجيلي شغلانه كويسة، لكن نحمده نزلت الشارع واشتغلت وبالبلدي اتمرمط بدل قعدة البيت".
 
وأضاف اسماعيل، في تصريح لـ"صوت الأمة"، أن عمل المرأة أصبح ضرورة لتقدم مصر وتحقيق الخطط التي نهدف لتنفيذها فنحن نريد مليار عامل وعاملة لاننا نبني وطم من الأول وبالتالى فكل مجهود يُبذل هو إضافة كبيرة لغدًا.
 
من جانبه، قال النائب عصام الفقى أمين ير لجنة الهطة والموازنة لمجلس النواب، إن "نحمدو ست بمليار راجل بشنبات، وقصتها قدمت دروس كبيرة اوى لكل اللي نفسه يبقي بكره أحسن".
 
وتابع الفقي في تصريح ل"صوت الأمة": "الشغل في حد ذاته مش عيب لكن اللي محدش يقبله ان يبقي في ناس شغاله وناس بتدور علي نفسها ومش عارفين هما عايزين ايه"، مضيفًا: "العمل هو أفضل القيم اللي الانسان بيستخدمها للتعبير عن حبه لوطنه وأسرته فكل عمل ولو بسيط هو طوبة توضع في بناء الحاضر والمستقبل، فالسن نحمده تنقل عمال في العاصمة الادارية ومعني كده ان الرئيس السيسي يدعم المرأة ويريد أن تكون للنساء دور كبير في المجتمع".
 
وكان الرئيس، أجرى مداخلة هاتفية ببرنامج "يحدث فى مصر" على قناة Mbc Masr، مساء الخميس، للحديث عن لقائه بالسيدة نحمدو، سائقة الميكروباص، فى العاصمة الإدارية الجديدة، قائلًا: "كل التحية والتقدير للست نحمده، وسبحان الله العظيم مكنتش متخيل إن ألاقى سيدة تسوق عربية فى العاصمة الإدارية اليوم، ومسارى مكنش أنى أمشى فى المكان ده النهارده، وبعد ما خلصت الجولة، وبلف عشان نطلع من مدخل فرعى للطريق الرئيسى، لقيت ميكروباص الست نحمده".
 
وأضاف السيسى: "وأنا راكب العربية قولت للى سايق دى ست، وقالولى لا يا فندم، فأنا قولتلهم لا نستنى، ونزلنا لكى أقابلها وأحييها، وأنا بحى كل ست زيها تجرى على أولادها وتشقى عليهم وأنا دائمًا أقدر الست المصرية، وهى التى تحافظ على البيت وتشقى من أجل أولادها".

وأضاف الرئيس: "مبروك عليكى يا ست نحمدو على العربية الجديدة، ويجعلها ربنا خير ليكى، وده تعب وشقى 8 سنين، وربنا يعد كل شخص يعمل ويخلص برزقه، ولقائنا اليوم كانت رزقك اللى ربنا كتبه، وما حدث اليوم يظهر عزة وحياء الست المصرية".
 
 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق