الفاشل محمد علي.. خيانة على عينك يا تاجر

الخميس، 01 أكتوبر 2020 11:33 م
الفاشل محمد علي.. خيانة على عينك يا تاجر
محمد الشرقاوي يكتب:

قديماً كان هناك خجل حتى في الإعلان عن الخيانة أو العمالة، لكن الإخوان عامة، لا حرج عندهم في ذلك، يتباهون بالعمالة لتركيا وقطر وكل من ينصرهم على النظام السياسي في مصر، والأدهى أنك تجد من يبرر لذلك، ومن يقتنع ويريد إقناعك بأنهم يخافون على الدولة أكثر ممن فيها.
 
على مدار سنوات، ارتمت جماعة الإخوان في معسكر الأعداء، لكنها لم تفلح أيضاً لبسالة المصريين ووعيهم بخطورة ما تمثله تلك الجماعة الإرهابية، التي تسن رماحها ضد الدولة، من كل حدب وصوب، بقنوات من تركيا بأموال قطرية، ومذيعيون امتهنوا الخيانة، ينعقون بكل ما هو خبيث، حتى لو وصل الأمر للتطاول على الأعراض، نظير حفنة من المال، تهدئ سعارهم.
 
المعركة التي تقودها الجماعة الإرهابية ليس شريفة بالمرة، كذلك من تدعمهم، وعلى رأسهم محمد علي، الذي امتهن الخيانة، على منهج الإخوان، فطرق أبواب تمويلها ومكتب إرشادها، ولكون قادتها يبحثون عن عروس ماريونيت يحركوها فتحوا له أبوابهم، وجعلوا منه الثائر، لكنه في الأصل خائن عميل. 
 
الثائر لديه أخلاق، لا يمد يده لخائن على حساب بلده، لا يمد يده لمن نشر الدماء والإرهاب، لا يمد يده لمن يتم الأطفال ووتر الأوضاع وزعزع الاستقرار، لكن في عرف الإخوان لا أدبيات ولا أخلاق، فثائرهم الهمام، يعترف لا ضير عنده في الاعتراف بالعمالة والحصول على التمويل. 
 
مؤخراً وكالعادة، انكشفت فضيحة جديدة لمقاول الجماعة الهارب، أكدت علاقته بتنظيم الحمدين الراعي للإرهاب في قطر، وثقها هو بنفسه، حين ظهر في فيديو متحدثاً مع شخص أخر، متباهياً بعلاقته بقطر، وحصوله على أموال منهم، وزاد على ذلك بأن قال لمحدثه الأخر "هما بيعشقوني". 
 
مقطع الفيديو، نشره موقع "العربى الحديث"، أظهر حقيقة الممثل الفاشل، وأكد خاينته وبيعه لوطنه بأبخس الأثمان، وفى نفس الوقت نصاب محترف، فهو من وضع لمحدثه في الفيديو خطة النصب على الدوحة للحصول منهم على مزيد من الأموال، وتكون البداية بـ100 ألف يورو، نظير إغرائهم بإنتاج فيلم مسيء لمصر وللرئيس عبد الفتاح السيسى، ومبرره في ذلك "هايشتروه علشان هما بيكرهوا السيسى".
 
وزاد محمد علي: "حط قطر أول تارجت ليك، معاهم فلوس وبيكرهوا السيسى.. تميم والسيسى على خلاف، وهما بيعشقونى"، مشيراً إلى مخطط ينفذه هو، يدور حول إنتاج أفلام ومواد فيلمية عن مصر والرئيس السيسى، بتمويل القصر الأميري في الدوحة وقنواتها الجزيرة.
 
يؤمن الممثل الفاشل بأن النجاح في الخنوع لمن يدفع أكثر، قائلاً: "النجاح هاييجى منين.. خدها كده أول حاجة، قطر وطن عربى وبيحبنى.. المغرب بيحبونى والجزائر بيحبونى، بس اغناهم قطر هايشتروا الفيلم بتاعنا، معهم البرومو وهايشتروه علشان هما بيكرهوا السيسى، وأنا معاهم وهما بيحبونى.. هيدونا الفلوس اللى احنا صرفناها وأكتر، بس خلاص جبنا تكاليفنا ونبدأ بقى.. نبيع نيتفليكس وفتحى فيلكس وشريف فيلكس، وأجيب الصحف الأمريكية، وده مكسب زيادة.. بس احنا التارجت علشان قطر معاها فلوس، وهما بيعشقونى عشق، ولما نعملهم فيلم حتتين أكشن وبتاع هاتروح انت بقى، مش انت طبعاً.. الأجانب.. قطر تشترى هايشتروا.. جبت دنيتك وفلوسك وأدى الراجل فلوسه ببرومو.. ما تصورش.. ما تتورطش في فلوس، هناخد فلوس هافكر معاك، تعالى بقى نلعب في الفيلم، المكالمة دى اللى بينى وبينك، التانية الناس تبعتلى فلوس هامضى معاك".
 
وأضاف المقاول الهارب في الفيديو "كده انت أونس، مفيش مكالمات تانى.. فلوس.. لازم تكلمنى تقولى حاجز مدريد أنا موافق وبمضى معاك، كده احنا أونس، وكده انا بقى سقطنالك الأفكار وأنت أعجبت بيها وانا أهو تمام.. تبعت أجى أصور.. نتكلم بقى ونتكلم في الفيلم ودهاليز الفيلم".
 
وقال المقاول الهارب في الفيديو "طيب محمد أنا عايز أكسب.. بص حط قطر أول تارجت ليك، معاهم فلوس وبيكرهوا السيسى.. تميم والسيسى على خلاف، وهما بيعشقونى .. ما تصورش.. أعمل برومو حلو يكلفك دقيقة.. دقيقة ونص، وقول لقطر تعالوا اشتروه.. مين أنتوا؟ أجانب.. محمد مش موجود.. يدفعولك الفلوس صور بقى.. حط البادجيت بتاع الفيلم.. فيلم أبن "..." جامد، يطلع شكلنا حلو.. حطلوا البادجيت وقولهم أي تكاليف يغطوها.. نيتفليكس هاتاخدوا، والمصريين هايشوفونى على اليوتيوب، والمغرب والجزائر أدى كله تمام.. طلعت بشكل حلو كسبتك فلوس، وانا أمنت على عيالى مافكرتش بقى فىى أي بيزنس، فكرت فيك.. أول حاجة الـ 100 ألف يورو يبقى أنا كده خلاص.. أنا لازم بيزنس".
 
كل ذلك ليس بغريب، فلا احترام للوطن في عقل الإخوان ومن يواليها، ولائهم لمن يدفع ولائهم لمن يحقق مخططاتهم ويمكنهم من السلطة، لا أحد ينكر أن الأفكار الأساسية للإخوان المسلمين لا مكان فيها للوطن، فالعضو يتربى على مقولات سيِّد قطب التي تنكر "الوطنية"، وهو القائل: (لا رابطة سوى العقيدة، ولا قبول لرابطة الجنس والأرض واللون والوطن والمصالح الأرضية والحدود الإقليمية إن هى إلا أصنامٌ تعبدُ من دون الله).
 
عزيزي المواطن الشريف، كل من يحدثك منهم عن الوطن والخوف عليه، ذكره بقول مرشدهم الأسبق، محمد مهدي عاكف، حينما تحدث عن الموقف المبدئي لجماعته من مفهوم الوطن عندما قال عن بلده الذي ولد وتربي وعاش فيه: (طز في مصر).

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق