المثير للجدل يواجه الجماهير المصرية.. هل أصاب سحر في الزمالك "كهربا"؟

الإثنين، 14 ديسمبر 2020 02:30 م
المثير للجدل يواجه الجماهير المصرية.. هل أصاب سحر  في الزمالك "كهربا"؟
كهربا

كثيراً ما يلفت لاعب النادي الأهلي محمود عبدالمنعم كهربا الأنظار إليه، بإطلاق تصريحات مثيرة للجدل وصناعة مواقف مشاغبة. 


وأحدث آخر ظهور لكهربا تلفزيونياً،  فى برنامج ملعب أون تايم سبورت الذى يذاع على قناة تايم سبورت، جدلاً كبيراً،  خاصة أنه كشف فيها السباب الذى تعرض له من الجماهير، وسر البكاء فى المباريات، وعدة تصريحات أخرى.
 

معمولي سحر 

محمود كهربا علق على فترة تواجده في الزمالك، قائلاً: "في الزمالك كنت مؤمن بالسحر وبخاف جداً، وكانت بتحصل معايا حاجات غريبة، وكنت حاسس إن حد عاملى عمل، وكان فى مواقف كتير مش فاهم فيها نفسى، والدنيا دلوقتى أحسن بكتير".


مش هلعب كرة تاني 

 

وقرر كهربا عدم ممارسة كرة القدم بعد رفضه بالأهلي فى سن 9 سنوات، ولكن ذهب مرة أخرى، قائلاً: "ونجحت فى أول اختبار، وبدر رجب مدرب الناشئين السابق فى الأهلي طلب مني السفر للنمسا ولعبت بطولة هناك وسجلت 11 هدفاً فى 5 مباريات وكان معى تريزيجيه وكان منافسا لى دائما فى الناشئين".

لهذا سموني كهربا

وأضاف كهربا، أن بدر رجب أطلق عليه لقب كهربا لأنه كان لاعب لا يحب الهزيمة فكان  يحاول عمل أي حاجة ومن وقتها اشتهر بهذا الاسم.


مش بتاع مشاكل

"الناس واخدة عنى فكرة غلط بأنى مثير للمشاكل، ولكن والله أن كل المشاكل اللى بتحصل لى مش بيكون لى دخل فيها وأنا إنسان عفوى".

أكثر لاعب اتشتم

وأضاف لاعب الأهلى: "أنا أكتر لاعب اتشتمت من جماهير الزمالك وكنت أبقى لسه جايب هدف وألاقى مجموعة أولاد صغيرين بيشتمونى فى المدرجات، وسبب خلافى مع مرتضى منصور، إنى قبل مباراة الأهلى والزمالك فى برج العرب جاء المستشار مرتضى منصور إلى التدريبات ومعه عدد من نجوم الزمالك وقال لى "وأنت بقى يا عم كهربا لو حد شتمك بأمك أو أبوك ما تردش، وبعد الاجتماع تحدثت معه وقلت له لو سمحت شيل الجزء ده من الفيديو لأن أبويا وأمى بيتفرجوا عليه وأنا مش عايزهم يسمعوا الكلام ده".

صعبت عليا نفسى فبكيت

كهربا تحدث عن سر بكائه بعد تتويج الأهلى بلقب كأس مصر، بعد الفوز على طلائع الجيش بركلات الجزاء الترجيحية بنتيجة 3/2، قائلاً: "بكيت لأن هذه الكأس  الخامسة بالنسبة لى بعد ما توجت بها مرة مع إنبى و3 مع الزمالك ومرة مع الأهلى، وهو رقم  قياسى وكل بطولة مع الأهلى لازم نكسبها، وكان فى ضغوطات كبيرة وصعب عليا نفسى".


إمكانياتى تسمح للعب بجوار صلاح و الننى

"إمكانياتى تسمح لى باللعب فى الدورى الإنجليزى إلى جوار صلاح والنني، والننى أقرب لى مع محمد صلاح الذى لا أتواصل معه، وعقلية محمد صلاح على التحمل جعلته فى المكانة التى هو فيها".

طلبت من موسيمانى يعاملنى كويس

وتابع كهربا، "قلت لموسميانى أول يوم له فى التمرين إنى ممكن إمكانياتى ما تأهلنيش للعب لكن عاملنى بس كويس أهم حاجة نفسياً، ومن وقتها فعلاً عاملنى بشكل كويس".

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة